Slas – tidiga teckningar i samarbete med Rönnells Antikvariat
Product image

När författaren och stockholmsskildraren Per-Anders Fogelström (också känd under signaturen ”Paff”) gick bort 1998, fann man hundratals teckningar av Stig Claesson på hans vind. Teckningarna var ibland signerade med Stig Claesson, ibland med signaturen Slas, eller saknade helt signatur. Det som förenade bilderna var att det på baksidan av dem eller i marginalen fanns små anteckningar i blyerts. Det kan stå 35% eller 40%, ibland står det FIB. Anteckningarna var anvisningar till tryckeriets reproduktions-avdelning och FIB betyder Folket i Bild, den tidning där Per Anders Fogelström under många år var redaktör. Teckningarna på vinden var alltså brukskonst eller illustrationer, ofta till fackföreningarnas tidningar. Hans tecknarpenna var helig. Den fick ingen komma i närheten av. Då och då tvättades den i varmt vatten, under nästan rituella former, och torkades sedan av med en näsduk. Tuschet hade magiska egenskaper. Det går aldrig att tvätta bort, brukade Stig säga.

Alla dessa teckningar är också exempel på hur Stig försörjde sig när han som artonåring antogs på Konstakademin, Mejan, i en tid då det inte fanns några studielån och en ung man från arbetarklassen måste skaffa sig försörjning. Stig sålde teckningar, gick runt på redaktioner och nasade. Illustrationen eller brukskonstbilden blir härmed också en klassfråga. För det har ju alltid ansetts lite fulare att arbeta med illustrationer än med den stora konsten.

En snabb genombläddring av bilderna ger konturen av en ung tecknare som söker sin egen stil, som prövar olika uttryck för att till slut någotsånär hitta den. Stil är ju delvis en fråga för den som väljer och inte alltid för den som gör.

Nils Claesson

utställningen pågår till 30 november – allt är till salu